Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

nieuwe remolie - dot 3 of dot 4 ?

bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ik ga binnenkort de hoofdremcilinder en achterremcupjes vernieuwen en de oude remolie vervangen door nieuwe dot 3, vraag is :kan ik ook moderne synthetische dot 4 gebruiken nu ik nieuwe onderdelen monteer van raybestos, met andere woorden kunnen de rubbers tegen deze agressieve olie ?
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

dat kan prima. zelf het orginele systeem kan daar tegen... ik heb ook gewone dot 4 erin
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Hoger mag lager niet. :)
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Dot 5 mag dan weer niet, die is op siliconenbasis, dot 5.1 is wel weer mengbaar.
Hier nog een heel stuk info dat ik heb gevonden over remvloeistoffen:

DOT3, Super DOT3, Dot4, Super DOT4 en DOT5.1 zijn een synthetische remvloeistof. Ze zijn stuk voor stuk hygroscopisch. DOT5 is siliconen olie.
DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch(neemt geen water op in tegenstelling tot de synthetische remvloeistof). Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Dus nooit zomaar mengen en voorschrift van de fabrikant volgen, tenzij je weet waar je mee bezig bent!

‘Droog’ en ‘nat’ kookpunt:
Aan remvloeistoffen wordt een aantal kwaliteitseisen opgesteld door de OEM’s (autofabrikanten), de SAE en door DOT (Department of Transport). Laatstgenoemden hebben beperkingen gesteld aan het zogenaamde ‘droge’ en ‘natte’ kookpunt (Original, respectievelijk Wet Equilibrium Reflux Boiling Point, ERBP) en aan de viscositeit bij -40° C. Het natte kookpunt is het punt waarbij een remvloeistof onder laboratoriumomstandigheden 3,38% vocht heeft opgenomen en waarvan vervolgens het kookpunt is bepaald.

DOT 5 en 5.1:
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C.
DOT 5.1 biedt bovendien grote zekerheid tegen Vapor Lock, tast de cups niet aan en heeft goede smeereigenschappen. De aanwezigheid van water is een van de belangrijkste factoren voor de veroudering van de remvloeistof. Kortom: het verversen van remvloeistof is in de meeste gevallen noodzakelijk en zeker geen verkoopstunt!

Waar ben ik nu zeker van:
- DOT 4 en DOT 5.1 zijn absoluut te mengen. Alleen, waarom zou je dat doen? Gewoon volledig vervangen!
- Muv DOT 5 zijn alle remvloeistoffen synthetisch, hygroscopisch en niet goed voor je lak.
- Alle synthetische remvloeistoffen 'vervuilen' gedurende gebruik. De vloeistof wordt donkerder. Je kunt dus bij het verwisselen heel goed zien wanneer alle vuile olie eruit is. Dit geld niet voor DOT 5. Die blijft, ongeacht de gebruiksduur, gewoon helder.
- Ondanks de eerder in dit stukje aangegeven procedure voor het reinigen van je remsysteem zijn er toch erg veel verhalen tegen over problemen bij het (gaan) gebruiken van DOT 5. Als je dat doet kan je het beste al je pakkingen en rubbers eerste vernieuwen.
- De synthetische vloeistoffen schijnen prachtige brandblaren te kunnen veroorzaken. Opletten dus!

Waar ben ik nog niet helemaal uit:
- De 'levensduur' van remvloeistof. Veel merken geven aan dat ze vloeistof na twee jaar vervangen moet worden. Maar veel kortere periodes heb ik ook gezien. Ik heb de indruk dat de hygroscopische remvloeistoffen langer goed blijven als er regelmatig mee gereden wordt in vergelijking met een auto die veel en lang stil staat. Ik heb ook geen idee je nu kunt stellen of de remvloeistof slechter is naarmate hij donkerder is geworden.
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Dikkiedik schreef:Waar ben ik nog niet helemaal uit:
- De 'levensduur' van remvloeistof. Veel merken geven aan dat ze vloeistof na twee jaar vervangen moet worden. Maar veel kortere periodes heb ik ook gezien. Ik heb de indruk dat de hygroscopische remvloeistoffen langer goed blijven als er regelmatig mee gereden wordt in vergelijking met een auto die veel en lang stil staat. Ik heb ook geen idee je nu kunt stellen of de remvloeistof slechter is naarmate hij donkerder is geworden.
De remvloeistof moet idd ongeveer om de 2 jaar ververst worden. dit omdat de rubber delen in het remsysteem toch vocht binnenlaten. na 2 jaar is er over het algemeen zoveel vocht binnengekomen dat het kookpunt niet meer gegarandeerd kan worden.

Wat houdt dan in voor een Dodge of andere auto's?

Voor normale oldtimer die weinig gebruikt worden is het niet erg als niet elke 2 jaar de vloeistoffen ververst worden. Nederland is relatief vlak en er zullen ook niet dusdanig lange remtrajecten voorkomen dat de vloeistof zal gaan koken.

Bij een dodge zou ik het wel doen, het voertuig is toch wat zwaarder als een gemiddelde auto, en zwaarder betekend meer/langer remmen. en het is een automaat, waardoor er niet veel op de motor afgeremd kan worden, wat ook weer een langer remtraject opleverd.
Plaats reactie