Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijden?

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Dodge Brothers

Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijden?

Bericht door Dodge Brothers »

Sinds april 2013 rij ik voor de hobby een Dodge W200 uit 1976.Voorzien van een 318 V8. Automaatbak type 727. Automaatbak heb ik juli 2013 volledig gereviseerd. Als iemand daar iets over wilt weten hoor ik het wel.

Ik had op het tijdelijke nieuwe forum een aantal berichten lopen. Mijn vragen waren nog niet allemaal beantwoord.

Ik heb de volgende vragen en hoop dat iemand daar een juist antwoord op kan geven.

De W200 staat nog op de standaard 30 inch banden en is nog niet verhoogd.

Vraag 1) Welke (33"of 35") bandenmerk zijn het meest geschikt voor terreinrijden, zeg maar 60 % terrein en 40 % weg? ik overweeg om naar 16" velgen te gaan omdat volgens mij daar gemakkelijker banden voor te krijgen zijn.

Vraag 2) Het verschil in totale breedte gemeten over de voor banden t.o.v. de gemeten breedte over de achterbanden is 64 mm. Per kant scheelt dat 32 mm. Wat is beter voor het rijden in het (ruwe)terrein, dat dit verschil van 64 mm blijft of kan ik beter de achterste twee velgen wat breder nemen zodat de buitenste maat gemeten over de voor- en achterbanden gelijk worden?

Geurt Huibers
dodgew200v8
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door dodgew200v8 »

Verwacht eigenlijk toch wel dat je nu wel een duidelijk antwoord heb gekregen over welke soort grote band. Zowel op het vorige DTBweb en op usatrucks.nl.


Normaal heeft 2 velgen een grote J waarde als de andere 2, dus het hart van de velg zit dieper. De 2 velgen met het hart dieper moet je dan op de achteras zetten.

Overigs kan je ook 2 spacers gebruiken op de achteras.

Bij me eigentruck nooit op gelet merk je ook niks van in het terrein.

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door Theft_eXP »

de achteras is iets smaller omdat je dan met je stuur geometrie beter uitkomt.

als je bredere velgen monteerd klopt die geometrie sowieso niet meer. de spoorbreedte gelijktrekken is ook puur voor de looks, en kan geen kwaad. mijne staat 20cm breder
Dodge Brothers

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door Dodge Brothers »

Heren,

Zijn er die met Aluminium velgen terrein rijden?

Nog even over het breedte verschil tussen de standaard spoorbreedte voor en achter:

Bij het terrein rijden, als de achterband in het spoor van de voorband loopt lijkt het mij dat het minder trekkracht kost om vooruit te komen? Omdat je dan met de achterbanden geen nieuw spoor hoeft te maken? Of is het juist wenselijk om een "vers" stuk spoor te maken voor meer grip?

Geurt Huibers
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door biestieboy »

aluminium velgen zijn vaak zwakker dan een stalen velg, je kan ook met de velgrand op een steen rijden en er een stuk uittrekken, beter op stalen velgen rijden, die kun je rechtslaan of laten richten als er echt iets gebeurt.
verschil in spoorbreedte is niet zo groot dat je daar in het terein iets van merkt, wij gaan vrij vaak terreinrijden en heb nog nooit iemand gehoord die om deze reden zijn spoorbreedte heeft aangepast, maar theoretisch heb je wel gelijk denk ik.

arjan
Tommy_W200
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
Locatie: Westland

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door Tommy_W200 »

Mijne rijd prima op 16,5" chromen velgen en 33" BF Goodrich banden. Voordeel over 35" en 36" is dat 33" banden gewoon passen in je W200 zonder uitsnijden of verhogen.

Op gemengd terrein ben ik tot dusver overal door gekomen, ook stukjes mul zand en heuvels van zacht spul. Met modderpoelen heb ik geen relevante ervaring, daar rijd ik hard genoeg door dat ik in de poel zelf geen grip nodig heb. En die echt grote poelen zoals op de DTB films, van tientallen meters lang en breed, heb ik nooit geprobeerd.

Verder zijn die 33" banden ook nog redelijk te balanceren, waardoor ze ook op de snelweg geen probleem geven, zelfs niet als je 130 wil rijden. Vanwege de extra omtrek haal je die snelheid met iets van 3600 toeren, zodat je Dodge het normaal kan volhouden. Natuurlijk voel je wel dat je in een grote terreinwagen zit, maar met deze banden kan het in elk geval.

Spoorbreedte zou ik laten, 33" banden zijn al 12,5" breed en die velgen zijn dacht ik ook breder dan standaard, dus je wordt al breed genoeg.
Dodge Brothers

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door Dodge Brothers »

Kogel is door de kerk. Setje gebruikte BF Goodrich mud gekocht. Vijfenderdig-bij-twaalfenhalf-bij- zestienhalf. Ga deze op mijn "standaard" stalen velgen leggen. Volgens mij is dat 7J. Ben heel benieuwd hoe dat rijd.
Tommy_W200
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
Locatie: Westland

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door Tommy_W200 »

7J is dacht ik maar 7" breed. Dat lijkt mij te smal voor een 12,5" band. Mogelijk even kijken of iemand dit wel eens gedaan heeft en eventueel toch kijken of ergens een setje bredere velgen te vinden is voor een acceptabele prijs.
Dodge Brothers

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door Dodge Brothers »

De velg breedte buitenkant buitenkant is 20 cm. Wie heeft hier ervaring mee?
dodgew200v8
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: Verschil in spoorbreedte W200 aanpassen bij terrein rijd

Bericht door dodgew200v8 »

7inc is ongeveer 17.5cm.

Je hebt genoeg hummerbanden op originele velg, dan is 35 banden ook geen probleem op originele maat velg.

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
Plaats reactie