Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Ophogen  voor 36" banden

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

Bij de aankoop van mijn dodge w200 heb ik 4 nieuwe 36" banden gekregen op dodge velg. Natuurlijk moet ik dan men auto verhogen.
Kan iemand mij vertellen of een 4" suspension lift genoeg is om deze banden te installeren?

Alvast bedankt jan van dijck
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Blijf je ermee op de weg of ga je ook terrein rijden? Als je 4" verhoogt en je gaat flink terrein rijden, moet je zelfs met 33" banden het voorspatbord iets aanpassen. Als je hogere veren monteert, gaat namelijk het aanslagrubber niet omlaag, dus als de veren helemaal ingeveerd zijn, staat alles hetzelfde als bij de originele veren (tegen het rubber dus). Je kunt dit op meerdere manieren oplossen: body-lift, aanslagen verlagen of spatborden oplossen. Ikzelf heb hogere veren (2") en een body-lift (3") toegepast.
Gerhart
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

Dank je Gerhart,
Maar als ik zo een verenlift van 2" en een bodylift van 3" doe, moet er dan nog aanpassingswerk aan de spatborden gedaan worden?
Want ik hierover niet goed nagedacht vooraleer ik de auto heb laten spuiten, en als ik nu nog aan de spatborden moet werken, heb ik schrik om de lak te hard te beschadigen.
Alvast bedankt
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

Nog een vraagje, bestaan er complete sets om een 2" verenlift te doen? Want ik veronderstel dat dan ook de schockdempers moeten vervangen worden of niet?
En waar kan ik zulke sets dan halen?
Alvast bedankt
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als ik het goed heb, is er van RANCHO een set van 2". Deze fabrikant heeft in elk geval een set van 4". In zo'n set zitten twee voorveren, twee blokken om de achteras te verhogen, U-bouten en moeren voor beide assen en vier schokdempers. B&S in Tiel is importeur van RANCHO, maar verkoopt ook de sets. Als je de Dodge met een 2" verenset en 3" bodylift uitvoert, is dit voldoende voor 34" banden; voor de 36" banden ben ik bang dat je de spatborden toch nog moet aanpassen.
Ik zal nog even wat adresjes en telefoonnummers opzoeken en dan hierbij zetten.
Gerhart
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Zoals inmiddels gebruikelijk kom ik de feestvreugde een beetje temperen door te wijzen op wat nadelen van het verhogen en grote wielen.

Je wiellagers slijten bijzonder hard. De krachten die erop worden uitgeoefend zijn groter door de grotere straal van het wiel (hefboomwerking), de onbalans in grotere wielen is groter, en doorgaans komt er meer breedte bij aan de buitenkant dan aan de binnenkant dus het gewicht komt niet meer in het midden van het wiellager maar net erbuiten. Dit tesamen zorgt er voor dat wiellagers nog maar een kort leven hebben.

De trekkracht van je auto neemt af. Per omwenteling van je wiel leg je nu een grotere afstand af, dus je overbrengverhouding verandert. Je kan harder, maar hebt minder kracht. En je snelheidsmeter klopt nu ook voor geen meter meer.

De kruiskoppelingen van je voorste aandrijfas slijten nu bijzonder snel omdat de hoek veel te groot wordt. Bij de achteras kun je dit probleem nog enigzins maskeren door de achteras te kantelen, maar bij de vooras kan dit niet. Is het gek dat zoveel mensen iedere keer hun voorste kruiskoppelingen naar de klote rijden (zie laatste DTB clubblad).

De koersstabiliteit wordt aangetast. Het zwaartepunt komt hoger te liggen. De auto gaat meer overhellen in bochten.

Van een betrouwbare fijne auto verander je je Dodge in een onbetrouwbare dweil en wordt je grootverbruiker in wiellagers en kruiskoppelingen. Het is maar wat je leuk vindt.

Zelf heb ik de voorveren 2" verhoogd en heb ik er 33" mudwielen onder gezet. Hiermee rijdt de Dodge bijzonder fijn en ik rij al weer dik 20.000 Km daarmee rond, zonder ook maar een kruisje of wiellager te hebben vervangen. Trekken doet ie daar ook nog mee, ik rij regelmatig met 2paards trailer (gevuld 2 ton) achter mijn Dodge. En in terreinomstandigheden rij ik andere 4x4's voorbij, dus dat kan met net iets kleinere wielen ook prima.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar het lijkt me wel zo eerlijk om je op de consequenties te wijzen van het verhogen en het monteren van veel te grote wielen.

Succes met de ombouw,
Groeten,
Frans Veldman
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

Effe een nog een vraagje, als ik enkel een veren lift van 2" zou doen, wat is dan ongeveer de maximum maat van banden die ik eronder kan leggen.
alvast bedankt.
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

effe nog een vraagje, als ik men auto 2" inch verhoog met verenverhoogset, wat is dan ongeveer de grootste band die ik eronder kan leggen zonder andere aanpassingen te doen?
Alvast bedankt.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je wielen met dezelfde bolling (ook wel "off-set") gebruikt als origineel, loopt het met de voorwiellagers niet zo'n vaart. Als je de wielen ook goed laat ballanceren, hoef je (tot zo'n 35") niet bang te zijn. Het probleem van het snelle "verslijten" van de voorwiellagers wordt vooral veroorzaakt doordat je de lagers niet kunt nastellen; als de lagers wat speling krijgen (inlopen) lijkt het of ze versleten zijn.
Dan nog even over het kantelen van de achteras om de kruisjes te ontlasten: dit werkt averechts. Een tussenas moet zó gemonteerd worden dat de hoek tussen uitgaande as tussenbak en de tussenas dezelfde is als de hoek tussen ingaande as achteras en de tussenas (het voorste en het achterste kruisje moeten dezelfde hoek maken-zie ook bijgevoegd tekeningetje). De bovenste situatie is die van de achteras; de onderste van de voorste tussenas (let op: hier zit een homokineet tussen). De tekening is van een Jeep, maar wel vergelijkbaar
Ik ben het eens met Frans dat je het niet te gek moet maken met liften. Als je het ene probleem opgelost hebt, veroorzaakt dit weer een ander probleem. De Dodge is een behoorlijk goed uitgeballanceerd concept; kleine wijzigingen zijn mogelijk, maar grote wijzigingen hebben grote gevolgen (niet alleen positieve).
Bijlagen
driveline_drawing.jpg
(35.58 KiB) 1914 keer gedownload
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je niet te heftig gaat terreinrijden, kun je dan wel 33-inchers kwijt zonder extra veranderingen.
Gerhart
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Inderdaad Gerhart, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan! De meeste liftkits kantelen de achteras iets (de blokken zijn niet zuiver vierkant maar een beetje afgeschuind waardoor de as iets kantelt) maar dat betekent dat de hoeken van de twee kruiskoppelingen verschillen! En als de hoeken verschillen wordt het snelheidsverschil dat je na een kruiskoppeling krijgt niet meer opgeheven door de andere kruiskoppeling, maar wordt de achteras met "rukjes" aangedreven in plaats van met een vloeiende beweging. En dat geeft ook weer nieuwe narigheid.

Volgens de Amerikaanse Dodge forums (waar ze "iets" meer ervaring met onze Dodge hebben) halveer je met 33" het leven van je wiellagers (en dat is redelijk acceptabel). Ga je verder dan die 33" dan neemt de levensduur van lagers en kruisjes bijzonder snel af.

Body-lift kits worden algemeen gezien als een slechte oplossing. De hele opbouw komt op "pootjes" te staan, en je hoeft geen werktuigbouwkundig ingenieur te zijn om te zien dat bij fors remmen de krachten op de bouten bijzonder groot worden. Er zitten namelijk geen schoortjes of andere dwarsstabilisatoren, je bouten worden dus zijwaarts belast (en daar kunnen bouten bijzonder slecht tegen!). Er zijn nogal wat (fatale) ongelukken gebeurd door metaalmoeheid en plots afbrekende bouten en cabines die vervolgens probeerden het chassis in te halen.

Als je het een beetje veilig wil houden moet je een suspension lift toepassen, maar dan krijg je inderdaad weer onoplosbare problemen met je aandrijflijn.
Ook de besturing is een probleem apart: De stang van je stuurhuis naar het linker voorwiel komt onder een hoek te staan, en dat betekent dat als de auto inveert de stang langer wordt en de wielen wat naar rechts sturen, en als de auto opveert weer iets naar links sturen. Rij je over een wat hobbelige snelweg dan krijg je spannende dweil-effecten.
Oplossingen hiervoor zijn er wel maar weer erg duur.

Let ook op dat de hoek van je veerschommels nooit door kan slaan naar de andere kant. Dus als de auto geheel inveert mogen de schommels niet door het "onderste dode punt" komen. Schieten ze door dan krijg je ook weer hele nare effecten omdat ze dan heen-en-weer blijven wippen (zo'n "klik-klak effect") en dat schijnt bijzonder beroerd te rijden.

Als je de Dodge alleen gebruikt om mee te crossen is er niets op tegen om een hoop betrouwbaarheid en veiligheid op te offeren voor een paar inch hoogtewinst. Maar als je de Dodge wil gebruiken als betrouwbaar vervoermiddel voor dagelijks verkeer dan zou ik van dit soort grappen afzien. Als je het ophogen echt goed wil doen, zonder compromissen wat betreft veiligheid en duurzaamheid dan wordt dat een zeer ingrijpende verbouwing die duizenden guldens kost (ongeveer 1000 piek per centimeter). Maar ja, dan heb je ook wat.

Ik rij zelf met 33" en heb alleen de voorkant een heel klein beetje verhoogd zodat de Dodge (weer) mooi recht staat. Op een internet veiling heb ik voor de achterkant voor 100 piek twee nieuwe schokbrekers gekocht die je met perslucht op kan blazen en als ik een paar centimeter meer wil hebben voor het terrein dan pomp ik de achterkant gewoon wat omhoog.
De voorspatborden heb ik met mijn banden (cooper mud-terrain) nog nooit geraakt, maar dat zegt natuurlijk ook niet veel.

Let wel op dat je voor een iets smaller velg neemt dan achter. De vooras is namelijk iets breder dan de achteras, en met een iets smallere velg wordt de auto mooi "vierkant", blijven de banden net binnen de spatborden en is de belasting op je voorwiellagers iets gunstiger. Misschien dat daardoor mijn spatborden ook heel blijven.
Voor heb ik dus 8.25, achter heb ik 9.75, maar wel met dezelfde bandenmaat erop. Met het blote oog zie je er niets van (sterker nog, het oogt heel uitgebalanceerd).

Nou ja, ik hoop dat je iets hebt aan deze uitleg.
Groeten,
Frans Veldman
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Met "body-lifts" moet je inderdaad voorzichtig zijn, maar dat moet je met alle (technische) wijzigingen. Bij een gewone 'body-lift" is twee inch ongeveer het veilige maximum. Met een gewone "body-lift" bedoel ik de in de handel verkrijgbare sets met schijven. Een goeie fabrikant zal ook nooit een hogere en dus gevaarlijke set verkopen. let dus op dat je goed spul koopt.
Ikzelf heb een "body-lift" gemaakt door de originele cabinesteunen te vervangen door hogere (zelf gemaakte), zwaardere steunen. Deze steunen zijn ongeveer tweemaal zo sterk als de originele steunen (rekening houdend met de verhoogde spanningen, veroorzaakt door het hogere zwaartepunt).
Op deze manier heb ik ongeveer 70 mm. in hoogte gewonnen, zonder een verzwakking te veroorzaken.
Gerhart
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Voor wat betreft de Rancho lift kit, het volgende is geschreven door een Dodge expert (Max Travers):

I have used the Rancho 4" suspension kit for 5 years now, I feel this experience gives me the right to express my opinion on it.
First the Rancho system uses blocks and add a leafs in the rear, while the blocks havent shifted or anything like that, the axle wrap is horrid and quickly ends the life of stock driveshafts and u-joints.
The front springs are excessively stiff, it rides like an empty cement truck, headlight and battery life is greatly shortened. The kit really only lifted the truck 3" inches even when it was
small block equipped.
I was somewhat disappointed by the lift from the start. The addition of a raised steering arm made the bump steer worse.
I could have solved the axle wrap by using the Rancho kicker shocks, I had installed a set on
a friends truck and noticed that the kickers wore out quickly, and axle wrap returned. The steering problem came about because the lift arm was to big for what the lift actually was( 3" vs.4"). The lack of front spring movement was a DESIGN problem and most likely is
caused by the non tapered spring design. Nothing was included in the kit or its instructions about the rear brake cable bracket becoming redundent, nor was there anyting to deal with the dana 60 axle tube thickness. The rancho front u bolts do not fit the Dana 60, it takes serious work to make them fit.

TO sum up, I dont recommened the Rancho kit.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ha, daar ben ik weer! Ikzelf heb de 4" rancho set onder de auto gehad (ik ben hem momenteel aan het restaureren) en ik was best tevreden met het resultaat. Inderdaad wordt het front wat stugger, maar ik vind de originele veren van de Dodge toch behoorlijk slap; het resultaat met de rancho veren vond ik zeer goed. Achter is inderdaad een ander verhaal: twee blokken (één origineel en één verhogingsblok) is een beetje teveel van het goede; de achteras wil er graag onderuit. Hiervoor zou je beter een paar nieuwe (hogere) veren kunnen gebruiken. Al met al vind ik de 4" set van rancho niet verkeerd, maar je moet wel weten wat je wil (wat stugger dus, maar het is dan ook een 4x4).
Gerhart
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

Alvast bedankt heren, ik heb al veel geleerd uit jullie antwoorden, en er waren veel zaken waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Ik heb beslist om toch maar te beginnen met een 33" band, zodat ik toch een beetje op zeker speel.
En als ik het goed verstaan heb hoef ik men auto niet op te hogen? Dit zal me ook al wat geld uitsparen.

Ik had nog een totaal ander vraagje, toen ik men dodge ging halen bij de verkoper, heb ik gemerkt dat waneer ik effe vertraag en daarna terug optrek, er meestal een (harde) tik klonk, ik denk ergens aan de automaat of aan de achteras. Weet iemand van jullie door wat dit geluid veroorzaakt kan worden en/of dit een probleem gaat vormen voor men auto.

Ik zal er nog wel effe bijvertellen dat de voorremmen vastzaten toen ik de auto ing halen, misschien dat het hier iets mee te maken heeft?

Alvast bedankt, Jan Van Dijck
Plaats reactie