Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Origineel stuurhuis - Is mijn stuurhuis origineel?

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
michaelmagielse1988
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:53
Locatie: Etten-Leur

Bericht door michaelmagielse1988 »

Ik heb inderdaad ook een stuurhuis waarbij de arm verticaal Staat. En het is ook een Saginaw voor zo ver ik weet.
Je zou dus zeggen dat dit origineel is en dat hij op een schetsplaat moet zitten.

Maar ja vanwaar dan die bolling in het chassis?
Of is de bolling in het chassis voor het onbekrachtigd stuurhuis? Net zoals het grote stelgat in het chassis.

Als je goed kijkt kan je het bij het monteren misschien aan de uitlijning van de stuuras zien?




Edited By michaelmagielse1988 on 1285274360
i'd rather push a Dodge then drive a Chevy
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Het originele stuurhuis van onze '76 en '77 Dodgen zit met een steunplaat haaks op het chassis. Dus met de pitmanarm vertikaal. Dit is voor zowel het bekrachtigde als de onbekrachtigde stuurhuis.
Merk is van beide ook Saginaw; de stuurhuizenafdeling van Chevrolet.

Latere modellen hebben het stuurhuis gekanteld en zitten dus met de bevestigingsgaten direct tegen het chassis of met een extra plaat tegen het chassis (verschilt door de jaren). Hierbij draait de pimanarm horizontaal.
Ook deze stuurhuizen zijn van Saginaw.

Let wel op, dat de draairichting dus andersom is! Als je de originele hebt met de pitmanarm verticaal, is deze "reverse rotation"; als de pitmanarm horizontaal draait is hij "standard rotation".
Wissel je dat om, dan stuur je verkeerom.
Gerhart
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Volgens mijn gegevens zit het stuurhuis alleen bij de w uitvoeringen haaks(Reverse Rotation) bij de d uitvoeringen niet(Standard Rotation) dit vanaf 1972 t/m 1979
Zodoende is het dus mogelijk om een stuurhuis van een chevy(altijd Standaart Rotation) te nemen, en een montage plaat van een d uitvoering hetgeen wenselijk is om je stuuras in lijn te laten lopen.
Hierbij moet je op het volgende letten als je een stuurhuis van een chevy 2WD(1967 t/m 1976) hebt past dit één op één omdat dodge (d)exact de zelfde gebruikte(behalve bij de w/31 spline input shaft) jaren daarna of als je er een hebt van een chevy 4WD kunnen aanpassingen nodig zijn.

Groet Arie




Edited By Arie on 1285408833
Plaats reactie