Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Banden, hoe en wat..

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

De meeste Dodgers hebben grotere banden dan de originele bandjes er onder heb ik zo het idee. Aangezien ik ook nodig nieuwe banden nodig heb en ik ook wel iets hogerop wil komen zit ik te twijfelen of ik ook grotere banden wil.

Wat ik echter vaker lees zijn de consequenties; versleten kogellagers en de kilometerteller klopt niet meer. Misschien is er nog wel meer wat ik niet weet.

Maar die extra druk op je kogellagers; is daar niet iets preventiefs tegen te doen? Of betekent dat dat je er een andere as onder moet hangen?

En kan je de kilometerteller aanpassen zodat je niet allerlei boetes krijgt voor te hard rijden zonder dat je het doorhebt?

Zijn er eventueel meer problemen die je tegenkomt van het overstappen van de legerbanden naar 33" of zelfs nog groter..?
Kaiser Sose
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
Locatie: Lommel (België)

Bericht door Kaiser Sose »

33" is een must. Het kan zonder aanpassingen en geeft meteen een heel andere look. Zorg ook wel voor een reserve-wiel in dezelfde maat.
Never regret things you did, only those you didn't try.
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

En met 36" bandjes kun je de mijlen gewoon met 2 vermenigvuldigen om op km's te komen, dat rekent een stuk makkelijker als x1,6ennogwat. Niet dat dat nou de enige reden is om met hummerbandjes rond te rijden trouwens.

33" is geen probleem, alhoewel er in het terrein bij extreem inveren wel 's iets kan aanlopen, als je de oude (inmiddels iets naar boven doorgezakte) bladveren er nog onder hebt.

Met 36" moet je wat ruimte maken aan de onder-achterzijde van je voorspatborden.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De grootte van de banden is voor de lagers niet direct een probleem; tot en met 36" moet kunnen, als je ze goed gebalanceerd krijgt.
De lagers geven wel problemen als je wielen met een andere (grotere)"bolling" monteert.
Grotere bolling ("offset" in 't engels) heeft tot resultaat dat het wiel verder naar buiten komt te staan en dus verder van het lager af. Dit geeft grote extra krachten op de lagers.
Als je dus bredere velgen monteert, let dan op dat je bolling hetzelfde is als de originele velgen.

Voor de snelheidsmeter: een tijdje geleden was hierover ook een vraag op het forum. Ik denk dat die vraag is verdwenen na de laatste forumcrash, maar er zijn dus kastjes te koop die de meter corrigeren.
Ik ga even in mijn archieven zoeken.

Voor de rest: zie Rienk zun antwoord.
Gerhart
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee! Vooral dat van die bolling wist ik niet. Ik dacht dat bijv. hummers vragen om versleten lagers is maar dat de modderrijders dat er gewoon voor over hebben :p
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Adresje voor snelheidsmeteraanpassingen:
Casu B.V.
Ravenswade 118
Nieuwegein
030-2884470

Reparatie, revisie, restauratie en aanpassingen aan tellers (oud en nieuw).

Met dank aan "Duckman".
Gerhart
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

hoi ik heb een fietscomputertje gemonteerd en het werkt.
ik heb 'm alleen nog nooit geijkt maar ik gebruik hem alleen als dagteller, omdat ik uitsluitend op gas rij (i.p.v. kapotte benzinetank gastank). misschien een ideetje
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Kaiser Sose
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
Locatie: Lommel (België)

Bericht door Kaiser Sose »

Waar die fietscomputertjes al niet goed voor zijn, ik heb er eentje die dient als hectareteller op een zaaimachine :)
Never regret things you did, only those you didn't try.
Edo
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 feb 2001 11:58
Locatie: Hoek van Holland, Nederland
Contacteer:

Bericht door Edo »

Nog even voor de duidelijkheid, want ik wil ook 36 of 37". Het achterspatbord behoeft geen aanpassingen, alleen het voorspatbord. Waar vind ik plaatjes?
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Ik zelf rij met 37" vult de wielkasten mooi op allen inderdaad voor iets teveel, maar alleen bij extreem inveren (op asfalt nog niet meegemaakt) en dat gebeurt bij mij nog wel eens.
even een fototje zodat je kunt zien hoe het lijkt
Bijlagen
weg1.JPG
weg1.JPG (0 Bytes) 5641 keer bekeken
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Geintje
hier een duidelijker:
Bijlagen
weg1.JPG
weg1.JPG (0 Bytes) 5641 keer bekeken
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Dodgy D
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2004 16:57
Locatie: Den Bosch

Bericht door Dodgy D »

de kilometer teller wordt aangedreven m.b.v. een tandwiel in de automatische transmissie. Er zijn kilometertellerkabels te koop die aan andere hoeveelheid tanden aan het tandwiel hebben zitten. In mijn ogen zou je met een juist gekozen tandwiel een correctie kunnen maken op een onjuiste kilometerstand.

Of heeft iemand hier commentaar op?
Dodge This!
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Kwam je zelf uit dat gaatje, Bassie, of heb je je er door Freddy (met die blauwe Mog) uit moeten laten lieren ?
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

eeh nheeu die stond er gewoon tevallig voor

Jaja hij heeft me er even uitgesleept, dacht ik dat ik met mijn 37" voor het eerst in de modder niet meer kwam vast te zitten maar helaas.
Bijlagen
weg1.JPG
weg1.JPG (0 Bytes) 5641 keer bekeken
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

nou en "freddy" bedankt!!! (dacht dat ik voor eeuwig in nieuwe pekela moest blijven)
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Plaats reactie