sper dif/ dif lock
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Ik heb het niet, maar wil het wel:P
die ARB lockers zijn uber, maar ook super duur, dus ik wil uiteindelijk (na heel lang sparen:P)
voor een limited slip locker gaan denk ik,
installatie schijnt makkelijk te zijn (basic tools en wat tijd)
die ARB lockers zijn uber, maar ook super duur, dus ik wil uiteindelijk (na heel lang sparen:P)
voor een limited slip locker gaan denk ik,
installatie schijnt makkelijk te zijn (basic tools en wat tijd)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Correctie, ik wil een no-slip locker,
niet de goedkoopste, maar zeker niet de duurste ! (limited slip = goedkoper, maar slijt meer, ARB lockers zijn mooi maar te duur)
niet de goedkoopste, maar zeker niet de duurste ! (limited slip = goedkoper, maar slijt meer, ARB lockers zijn mooi maar te duur)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Je zou ook kunnen kijken voor een torsen differentieel: http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen
Deze werken anders dan een normaal differentieel in dat ze de meeste kracht naar het wiel met de meeste weerstand sturen, ipv bij een normaal differentieel naar het wiel met de de minste weerstand.
Ik weet niet of ze voor de W200 assen beschikbaar zijn. Ze zijn wel prijzig volgens mij.
http://www.engineeringmotion.com/videos....l-works
Deze werken anders dan een normaal differentieel in dat ze de meeste kracht naar het wiel met de meeste weerstand sturen, ipv bij een normaal differentieel naar het wiel met de de minste weerstand.
Ik weet niet of ze voor de W200 assen beschikbaar zijn. Ze zijn wel prijzig volgens mij.
http://www.engineeringmotion.com/videos....l-works
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
ik heb dit ook op mijn verlanglijstje staan. heb er ooit al wat over opgezocht en nog redelijke prijzen gevonden ook.
Dana 44: http://completeoffroad.com/c-65130....rs.html
Dana 60: http://completeoffroad.com/i-12295....30.html
Dana 44: http://completeoffroad.com/c-65130....rs.html
Dana 60: http://completeoffroad.com/i-12295....30.html
Staat ook bij mij op het verlanglijstje.
Ik zou niet kiezen voor een limited slip diff denk ik, omdat die volgens mij nooit 100% spert. (correct me if I'm wrong)
Nadeel daarvan is ook dat je de hele as uit elkaar moet trekken, kroonwiel over moet zetten en daarna alles weer opnieuw moet afstellen.
Ik zou kiezen voor een locker van Powertrax, de Lockright. Die komt in je bestaande diff en vervangt als het ware de satelietwieltjes. Is heel makkelijk te monteren. En deze is 100% sper dus zelfs als het ene wiel volledig vrij hangt in de lucht, dan gaat 100% van de aandrijfkracht naar het wiel wat op de grond staat.
Powertrax: http://www.richmondgear.com/powertrax/lockright.html
Een ARB locker is de beste, maar inderdaad zeer prijzig.
Ik heb een tijdje terug gekeken voor een Powertrax locker, en kwam toen uit op een prijs van +/- 350 euro incl verzenden, tax enz.
Nog duur zat dus. (voor een crosser)
Ik zou niet kiezen voor een limited slip diff denk ik, omdat die volgens mij nooit 100% spert. (correct me if I'm wrong)
Nadeel daarvan is ook dat je de hele as uit elkaar moet trekken, kroonwiel over moet zetten en daarna alles weer opnieuw moet afstellen.
Ik zou kiezen voor een locker van Powertrax, de Lockright. Die komt in je bestaande diff en vervangt als het ware de satelietwieltjes. Is heel makkelijk te monteren. En deze is 100% sper dus zelfs als het ene wiel volledig vrij hangt in de lucht, dan gaat 100% van de aandrijfkracht naar het wiel wat op de grond staat.
Powertrax: http://www.richmondgear.com/powertrax/lockright.html
Een ARB locker is de beste, maar inderdaad zeer prijzig.
Ik heb een tijdje terug gekeken voor een Powertrax locker, en kwam toen uit op een prijs van +/- 350 euro incl verzenden, tax enz.
Nog duur zat dus. (voor een crosser)
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Hoi Kurt,
Die powertrax sper is wel de makkelijkste maar zeker niet de sterkste oplossing. Dat is namelijk de Detroit Locker. Zelfde soort principe als de powertrax alleen veel sterker aangezien deze unit je hele diff vervangt ipv alleen de sattelietwieltjes. Heeft dezelfde reputatie als ARB alleen veel goedkoper. Nadeel is wel dat je heel je diff opniew moet stellen met alle voorspanningen enz.
Gr. Dick
Die powertrax sper is wel de makkelijkste maar zeker niet de sterkste oplossing. Dat is namelijk de Detroit Locker. Zelfde soort principe als de powertrax alleen veel sterker aangezien deze unit je hele diff vervangt ipv alleen de sattelietwieltjes. Heeft dezelfde reputatie als ARB alleen veel goedkoper. Nadeel is wel dat je heel je diff opniew moet stellen met alle voorspanningen enz.
Gr. Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
En de no-slip lockers dan (die bedoelde ik eigenlijk)
http://rockcrawler.com/techreports/powe ... /index.htm
die schijnen ook niet slecht te zijn,
een constante locker lijkt mij trouwens niet zo handig, de draaicirkel van de dodge is al niet bepaald krap te noemen, en in het terrein is een beetje flexibiliteit in draaivermogen wel handig lijkt me
Edited By Laurens on 1268944776
http://rockcrawler.com/techreports/powe ... /index.htm
die schijnen ook niet slecht te zijn,
een constante locker lijkt mij trouwens niet zo handig, de draaicirkel van de dodge is al niet bepaald krap te noemen, en in het terrein is een beetje flexibiliteit in draaivermogen wel handig lijkt me
Edited By Laurens on 1268944776
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dat ben ik wel met je eens Dick dat een Detroit locker sterker is dan een Powertrax. Maar een Powertrax is nog altijd een stuk sterker dan de standaard satelietwieltjes van het diff. Dus t.o.v. een std open diff al een hele verbetering.
Je hoort inderdaad verhalen op de USA forums dat de powertrax lockers niet sterk genoeg zijn. Maar dan praat je wel over gasten die met minimaal 38" banden onder hun zwaar opgefokte Jeep aan het rock crawlen zijn. Dus extreme krachten op de aandrijflijn in combinatie met relatief goede grip op een rotsblok.
Dat is heel wat anders als wat wij hier terreinrijden noemen. Wij staan constant te slippen in de vette klei, en rock crawlers hebben veel meer traction.
Dus ik denk dat een powertrax prima geschikt is voor de supervette klei van bv Inor of Mammut zoals wij dat zo graag zien. :laugh:
Misschien eens kijken voor een groeps aankoop om de verzendkosten te drukken?
Je hoort inderdaad verhalen op de USA forums dat de powertrax lockers niet sterk genoeg zijn. Maar dan praat je wel over gasten die met minimaal 38" banden onder hun zwaar opgefokte Jeep aan het rock crawlen zijn. Dus extreme krachten op de aandrijflijn in combinatie met relatief goede grip op een rotsblok.
Dat is heel wat anders als wat wij hier terreinrijden noemen. Wij staan constant te slippen in de vette klei, en rock crawlers hebben veel meer traction.
Dus ik denk dat een powertrax prima geschikt is voor de supervette klei van bv Inor of Mammut zoals wij dat zo graag zien. :laugh:
Misschien eens kijken voor een groeps aankoop om de verzendkosten te drukken?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
even voor de duidelijkheid, over welke powertraxs hebben we het,
de lock-right, of de no-slip lockers?
die no-slip lockers schijnen net wat beter te zijn.... (zie mijn vorige post)
interesse is er hier ook wel (alleen het geld nog niet;P)
de lock-right, of de no-slip lockers?
die no-slip lockers schijnen net wat beter te zijn.... (zie mijn vorige post)
interesse is er hier ook wel (alleen het geld nog niet;P)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Een automatische locker of limited slip zou ik niet in onze vooras doen, omdat onze auto's permanent 4x4 zijn. Beter is om daar een in/uitschakelbare locker voor te nemen.
Als je nl. een automatische neemt, dan zal die bij elke bocht proberen in te schakelen (snelheidsverschil links-rechts) en da's niet zo fijn als je een bocht probeert te nemen.
Als je nl. een automatische neemt, dan zal die bij elke bocht proberen in te schakelen (snelheidsverschil links-rechts) en da's niet zo fijn als je een bocht probeert te nemen.
Gerhart