Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

np203 np205 - verschil bakken np203 205

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

is er ergens een lijst of info over wat nu de verschillen zijn tussen die bakken
wil graag alles weten over die bakken en wat de mogenlijkheden zijn

heb zelf een np203 maar de voorste aandrijving zit links in plaats van rechts
ook de aansluitng van de voorste aandrijfas is anders

ik rij met een dodge van charger b300 4x4

alle info is welkom

groetjes rob en sa van der ende terneuzen
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hangt er vanaf welke 203 en 205 je hebt. Er zijn linkse en rechtse 203's en 205's; dus met de aandrijving naar de vooras aan de linkse- of aan de rechtse kant.
Er zijn 205 bakken die direct aan de transmissie geschroefd zijn, maar er zijn er ook die los van de transmissie hangen.
De 203 is (bijna) altijd direct aan de transmissie geschroefd.

De 203 is een permanent 4x4 bak; de 205 is een inschakelbare. De 205 rijd je dus normaal in 4x2 en kun je naar 4x4 schakelen.

Vanbinnen is het grootste verschil dat de 203 een eindaandrijving met een ketting heeft en de 205 heeft dat met tandwielen.

Zoals je zelf al typt, kunnen ook de flenzen van de tussenassen verschillend zijn. Ook dit is weer afhankelijk waar de bak vandaan komt (Dodge, Chevrolet, Ford).
Meestal is een bak van een Dodge wel aan een andere Dodge te koppelen, maar een bak van een ander merk zal niet of heel lastig te koppelen zijn.
Gerhart
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

dat is nu ook het grootste probleem bij dit soort wagens

wat hebben ze gebruikt in 78

als ik zo zoek dan is is de achteras dana 60 van ford f150 gezien de montage van de schokbrekers

hier staan meer foto's van de dodge http://dodge-b300.hyves.nl/

wil eerst de wagen orgineel terugzetten volledig 4x4

maar ok het blijft een leuk speeltje

later vrijloopnaven erop en een andere tussenbak met 2h 4h 4l

maar ok eerst veel onderzoek
maar gerhart in iedergeval alvast dank voor je uitleg

groetjes rob bestuur gaf terrein
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Leuk project, Rob!
Houd ons op de hoogte. En stel gewoon alle vragen die je hebt; misschien kunnen we je er mee verder helpen. De bussen zijn qua techniek niet zoveel ander als de pick-ups en Ramchargers.
Gerhart
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

62 63 64 65 zijn van de van hier
de rest is van internet afgeplukt
ik denk zelf dat ze de vooras en np203 gebruikt hebben van de ford f150 1977

min doel is om de 203 te vervangen voor de 205 met 2h 4h en 4 l en dan 2 hubs op de voor assen

momenteel is het allemaal een zoekpuzzel maar gelukkig zitten er op verschillende forums zoals dit forum mensen die apparte projecte wel leuk vinden

groetjes allemaal en hopelijk komt ook dit project weer af tegen de volgende apk keuring hi

groetjes rob ensa uit terneuzen




Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik zie dat je al de goeie 205 bak hebt voor de vooras (tussenas aan de linkse kant).
Om de permanent 4x4 vooras te wijzigen naar part-time 4x4, kun je ook de "knuckles" wisselen. Dan kun je dus de rest van de as laten zitten.
Je wisselt dan alleen de knuckles, naven en flenzen en buitenste stuk van de steekassen; alles vanaf de fusees naar buiten toe.
Dat is een stuk makkelijker, want die onderdelen zijn allemaal hetzelfde van zowel Ford, Chevrolet en Dodge; zolang het maar een Dana 44 is.
Je moet dan uiteraard wel een later model (begin jaren '80) hebben van een part-time 4x4 vooras.

Wel even opletten dat Ford zijn wielboutsteek later in de jaren '80 heeft gewijzigd van 6.5" naar 170 mm.
Je huidige assen hebben nu ook 6.5".

Ik weet niet of je www.ramchargercentral.com al kent, maar daar haal ik heeeel veel info vandaan.
Gerhart
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

zal de site zo eens bekijken
de foto's van de tussenbakken heb ik van internet afgehaald
om goed te kijken of ik de zelfde heb

ik zoek iemand die een ford f150 heeft 4x4 om te vergelijken of dat ik alles bij het goede eind heb

zal de steek van de bouten zeker opmeten op voorhand

dank alvast voor de tip

rob/sa
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja die transmissie met die aluminium behuizing lijkt verdacht veel op de ford bronco transmissie, ik heb ooit ook zon ding hebben liggen maar er zat een gat in de aluminium behuizing en is dus bij het oud aluminium terecht gekomen ,die gietijzeren np203 is veel malen robuuster en sterker dan die ford pruttel
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

ik denk dat mijn tussenbak ziek is
hij slaat wel eens een tandje over
heb de dif al opengehaald en dat is allemaal nieuw en schoon vanbinnen
hier zit de dana 60 met limed slip onder
zou best eens een andere tussenbak willen proberen om zeker te zijn dat het echt zo is
er blijft zeer weinig over wat kappot kan gaan

momenteel rij ik wel met de diflock aan omdat er even geen vooraandrijving op zit
was helaas verwijderd en weggegooid denk ik

op ebay staat er wel een np205 te koop van ford maar heeft er iemand nog adressen dichterbij misschien
heb ook gezien dat de aandrijfas achter dan ook vermaakt moet worden kwa lengte
maar dat is het minste vind ik persoonlijk

morgen mag de van zijn eerste aanhanger trekken hier met totaal 2500kg ongeveer

denk dat ik hem maar in laag zet als ik door het dorp wegrij
rustig en gecontroleerd
zal wel even wennen worden kwa lengte

groetjes rob/sa
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

weet iemand de verhouding van gearing in die bakken

momenteel maakt hij wel erg veel toeren als ik op een b weg zit
wil niet eens gokken wat hij doet in toeren op de grote baan

kan wel een overdrive kit kopen maar die kan je alleen tussen de achteras steken
dan gaat hij 1000 toeren naar beneden

zit ook te denken aan de a500 van voor 96 die heeft meer versnellingen maar de rvaag is dan
is deze te koppelen aan de tussenbak

het verbruik is wel heftig mmmmm 1op 3


groetjes rob/sa
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

ha rob ,
mijn dodge is ook niet zuiniger dan 1 op 3 hoor
haha

gr ff
76 w200 340
76 w200 360
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

tussenbak in in de hoog gewoon 1 op 1, in de laag 1 op 2.

en het verbruik, ik rij ook 1 op 3.. 1 op 3.3 als ik erg mn best doe :)
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

elke keer wat meer info
zit nog te denken aan hoe ik het toerenatal naar beneden kan brengen :
hogere banden
andere dif's
overdrive

veel denk en google werk
rvanderende
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09

Bericht door rvanderende »

qwerty
Plaats reactie